Czy dostępność komunikacji zbiorowej ma wpływ na wybór projektu domu?
Posiadanie domu za miastem jest marzeniem wielu Polaków, mieszkanie i praca w azylu z dala od miejskiego zgiełku. Niestety takie rozwiązanie ma też negatywne strony, z których nie wszyscy zdajemy sobie sprawę. Może się okazać, że nasza samotnia wymusi na nas posiadanie dwóch, a nawet trzech samochodów. Jaki ma to wpływ na wybór projektu domu? Na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Znane powiedzenie mówi, że może warto byłoby „rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady”. To mocno wyidealizowana wizja sielskiej samotni, która wbrew pozorom może być zwodnicza i jeśli będziemy próbowali wcielić ją w życie bez odpowiedniego przygotowania sprawi nam kłopoty, o których zupełnie nie myślimy na co dzień.
Dostępność komunikacji zbiorowej jako kryterium przy wyborze działki
Decydując się na wyprowadzkę z miasta w trakcie poszukiwania wymarzonej działki, często nie zwracamy uwagi na bardzo istotny czynnik, jakim jest dostępność komunikacji zbiorowej. Przyzwyczajeni do tego, że w mieście mamy do wyboru nawet kilkanaście linii autobusowych i tramwajowych, zdarza nam się zapomnieć, że tak nie jest wszędzie.
Równie ważnym problemem związanym z ograniczonym dostępem do transportu zbiorowego jest czas poświęcany na przejazdy i ewentualne przesiadki. Jeśli z przystanku w miejscowości, w której chcemy zamieszkać, będą odjeżdżać z rana tylko dwa autobusy i kolejne dwa po południu, to niestety będziemy zmuszeni dostosować do nich cały swój rozkład dnia... lub kupić samochód.
Może się wydawać, że to przykład ekstremalny, ale niestety taka jest rzeczywistość wielu polskich wsi, z którą muszą się mierzyć na co dzień ich mieszkańcy.
Czy wiosną 2023 czeka nas spadek kosztów budowy domów?
Czym jest wykluczenie komunikacyjne?
Wykluczenie komunikacyjne jest problemem bezpośrednio dotyczącym kilku milionów Polaków. Szacuje się, że nawet jedna czwarta sołectw nie posiada dostępu do transportu publicznego. W uprzywilejowanej sytuacji znajdują się ościenne gminy dużych aglomeracji i miejscowości położone na trasach dróg krajowych lub wojewódzkich.
Zdecydowanie gorzej jest na obszarach, gdzie przeważa pojedyncza, rozproszona zabudowa. Tam dużo trudniej zorganizować sprawny transport zbiorowy, ponieważ jest to skomplikowane logistycznie i nieekonomiczne. Wspomniane wcześniej Bieszczady są wręcz sztandarowym przykładem obszaru dotkniętego wykluczeniem transportowym.
Jeśli zatem poważnie bierzemy pod uwagę wyprowadzkę w okolicę położoną z dala od dużych aglomeracji i uczęszczanych szlaków komunikacyjnych, prawdopodobnie będziemy musieli zadbać o posiadanie samochodu, zazwyczaj nawet dwóch. Dojazdy i związane z nimi koszty, to istotny czynnik, który powinniśmy uwzględnić w swoich kalkulacjach ekonomicznych zarówno przy wyborze samej działki jak i projektu domu.
Jak wybrać idealny dom dla rodziny 2+2?
Pandemia i wzrost cen paliw pogłębiły kryzys transportu publicznego
Trudną sytuację transportu zbiorowego w naszym kraju dodatkowo pogorszyła pandemia COVID. W czasie jej trwania znacznie zmniejszyło się zainteresowanie komunikacją publiczną, sprawiając, że wielu przewoźników, zarówno państwowych jak i komercyjnych, musiało wycofać się z mniej rentownych tras lub wręcz zakończyło działalność. Nakładający się na to wzrost cen paliw sprawił, że nawet nieźle prosperujące firmy musiały zoptymalizować i ograniczyć siatkę połączeń.
Badania wskazują, że kluczową kwestią jest zaangażowanie samorządu gminnego i powiatowego w organizację przewozów autobusowych, a z tym bywa bardzo różnie. A trzeba pamiętać, że możliwości transportowe mają bezpośredni wpływ na jakość życia mieszkańców i ich rozwój osobisty.
Znając powyższe uwarunkowania, łatwo możemy zrozumieć czemu obserwujemy w Polsce lawinowy wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów przypadających na 1000 mieszkańców. W 2022 było to 747 aut! Niestety nie jest to wynikiem wzrostu stopy życiowej Polaków, a ma bezpośrednie uzasadnienie w niełatwych realiach komunikacyjnych polskich wiosek i miasteczek, czasem całkiem dużych miast. Czynnikiem powodującym ten gwałtowny wzrost jest właśnie wykluczenie komunikacyjne.
Jak najlepiej dopasować projekt domu jednorodzinnego do potrzeb przyszłych mieszkańców?
Wpływ dostępności komunikacji zbiorowej na wybór projektu domu
Jak zatem widać dostępność transportu publicznego powinna być jednym z ważniejszych kryteriów decydujących o wyborze działki. O ile w przypadku miejscowości położonych w pobliżu dużych aglomeracji i przy uczęszczanych szlakach komunikacyjnych zwykle nie sprawia to kłopotów, o tyle w bardziej oddalonych regionach jest to istotny problem, który musimy uwzględnić w naszym planowaniu.
Może się okazać, że w takiej okolicy normalne życie i funkcjonowanie bez samochodu jest po prostu niemożliwe! Mam tu na myśli rzeczy tak oczywiste i prozaiczne jak: swobodny wybór szkoły, dostępność służby zdrowia, możliwość znalezienia pracy czy kontakty z rodziną i przyjaciółmi, o korzystaniu z szeroko rozumianej kultury i rozrywki nie wspominając.
W tej sytuacji palącą koniecznością staje się posiadanie domu z garażem. W tych poszukiwaniach warto przyjrzeć się ofercie Extradom.pl, w której znajduje się wiele projektów spełniających ten wymóg, poczynając od niewielkich domów po duże wille. Biorąc pod uwagę obecne trendy na rynku, które sprawiają, że największym zainteresowaniem cieszą się domy 90-120 m2 powierzchni użytkowej, więcej uwagi poświęcimy tym mniejszym obiektom.
Czy warto budować dom jednorodzinny w 2023 roku?
Wybrane projekty domów z garażem dwustanowiskowym
Dom przy Bukowej 27 to zgrabny parterowy dom z dwuspadowym dachem, o powierzchni użytkowej równej 100 m2, przewidziany dla trzy lub czteroosobowej rodziny. Z wiatrołapu wchodzimy przez hall do dużego salonu z aneksem jadalnym połączonego z kuchnią, które razem tworzą część wspólną, uzupełnioną przez niewielki gabinet.
Część prywatna to trzy pokoje o identycznej powierzchni nieco ponad 12 m2 oraz łazienka i toaleta. Duży garaż, pomieści dwa samochody i rowery a ciepło mieszkańcom zapewni kotłownia, pełniąca również funkcję pralni.
Kolejnym projektem, na który na pewno warto zwrócić uwagę szukając domu z dwoma miejscami garażowymi jest HomeKoncept 101 G2. Ten nieduży przyciągający wzrok nowoczesnym designem parterowy dom z poddaszem użytkowym ma zaledwie nieco ponad 95 m2 p.u.
W tym przypadku część dzienna zajmuje cały parter, pozostawiając tylko nieco miejsca na kotłownię, łazienkę i garderobę. Na poddaszu znajdują się trzy nieduże sypialnie, łazienka i garderoba, które zaspokoją potrzeby rodziny 2+1 lub nawet 2+2.
Wydzielony z bryły domu obszerny garaż łączy się z nim przez przedsionek. Na elewacji frontowej uwagę przyciąga wyraźnie zaznaczona ozdobna belka, podkreślona dodatkowo ciemniejszym wykończeniem parteru, która spaja wszystko w jedną elegancką całość.
Inwestorzy zainteresowani bardziej uniwersalną bryłą domu powinni zwrócić uwagę na projekt Lolek II N2G. To również bardzo nieduży dom, o powierzchni użytkowej zaledwie 92,9 m2, o tradycyjnej bryle przykrytej dachem dwuspadowym z dużym garażem dwustanowiskowym umieszczonym częściowo we wnętrzu domu, a częściowo na zewnątrz.
Tak jak w poprzednim przykładzie parter zajmują wiatrołap, hall, pokój dzienny i kuchnia tworzące razem otwartą przestrzeń, wygodzie mieszkańców służą mała toaleta i przylegające do garażu pomieszczenie gospodarcze.
Na poddaszu znajdziemy trzy pokoje, łazienkę i garderobę oraz rozległy taras nad garażem. Mimo niewielkich rozmiarów dom bez trudu pomieści troje lub czworo mieszkańców i dwa samochody.
Osobom poszukującym nieco większego domu w zabudowie bliźniaczej zapewne spodoba się projekt Waniliowy. To mający ponad 118 m2 powierzchni użytkowej dom o prostej, wyważonej bryle, przykryty czterospadowym dachem. Jego cechą charakterystyczną jest wyraźnie wysunięty przed elewację garaż, który stanowi interesujący akcent architektoniczny, nad nim znajduje się rozległy taras, dodatkowo tworzący zadaszenie wejścia.
Cały parter zajmuje część dzienna, w skład której wchodzi wiatrołap, hall i kuchnia oddzielona od salonu i jadalni toaletą, garderobą i klatką schodową, uzupełnieniem jest mała kotłownia i wspomniany wcześniej garaż. Na poddaszu w strefie nocnej znajdziemy trzy sypialnie, w tym obszerny master bedroom połączony z garderobą i łazienkę.
Jaskółka 7 z garażem 2-st to nawiązujący swoją formą do tradycyjnej zabudowy, przekryty dwuspadowym dachem budynek o powierzchni niemal 120 m2 z obszernym garażem doklejonym do bryły domu. Tradycyjnie parter to strefa dzienna w skład której wchodzi duży salon z jadalnią i kuchnia ze spiżarnią, dodatkowo znajdziemy tu gabinet i łazienkę wyposażoną w prysznic.
Obszerny garaż, z którego wygospodarowano małą kotłownię, pomieści swobodnie dwa samochody i rowery lub na przykład kosiarkę do trawy. Na poddaszu, w strefie nocnej, tradycyjnie znajdziemy trzy sypialnie, w tym dwie duże, łazienkę i spory strych nad garażem, który można zaadaptować na pomieszczenie rekreacyjne lub pokój hobby.
Tym, którzy mają większe wymagania, pozostaje zarekomendować projekt Hiacynt 3, mający niemal 157 m2 p.u. To duży dom, przekryty dachem kopertowym, charakteryzujący się ekspresyjną bryłą, której dominantą jest mocno wysunięta przed elewację bryła garażu.
Na parterze znajdziemy część dzienną ulokowaną na prawo od wejścia. W jej skład wchodzą obszerny pokój dzienny z aneksem jadalnym i kuchnia z przylegającą małą spiżarnią. Po lewej stronie usytuowany jest pokój, mogący pełnić funkcję gabinetu, przestronna łazienka i sypialnia połączona z garderobą. Bliżej wejścia znajduje się mała pralnia i toaleta, garaż o powierzchni 33 m2 połączony jest z kotłownią mającą 5 m2.
W strefie nocnej na poddaszu przewidziano dwie sypialnie, garderobę, łazienkę i strych, który również można zaadaptować na pomieszczenie hobby lub dodatkowy pokój.
Oczywiście warto spełniać swoje marzenia i wybudować swoją upragnioną samotnię z dala od miejskiego zgiełku i pośpiechu. Trzeba być jednak świadomym, że może to pociągnąć za sobą konieczność posiadania i utrzymywania dwóch samochodów, a to stanowi znaczącą pozycję w rodzinnym budżecie, zwłaszcza jeśli mają być używane codziennie jako podstawowy środek transportu.
Mając to na uwadze, warto zastanowić się przy wyborze wymarzonej lokalizacji, czy rzeczywiście jesteśmy gotowi, by nasz azyl i oaza spokoju był oddalony także od infrastruktury komunikacyjnej i transportu publicznego? To jeden z najtrudniejszych do rozwiązania paradoksów, znacząco utrudniający wybór idealnej działki.
Wojciech Rynkowski
Ekspert Extradom.pl
Autor artykułu
Inne artykuły tego autora